Studenti 1. ročníku VOŠMET opustili školní lavice…
Studenti 1. ročníku VOŠMET opustili školní lavice a zamířili na výstavu do galerie.
Anketa:
Jak na vás zapůsobila výstava malíře Pavla Šmída „Rituály“ v ostravské Galerii výtvarného umění?
Eliška Kiasová: Průvodkyně nám vysvětlila, že autor vkládal do svých výtvarných děl své pocity i vzpomínky či příběhy svých blízkých. Ne všechny byly veselé. Většina obrazů působila ponurým dojmem a cítila jsem z nich neklid. Zároveň z nich ale vyzařoval pocit uvědomění a smíření. Myslím, že všem, co jsme si výstavu prohlédli, výstava něco dala.
Adrián Hoffman: Obrazy jsou velmi zajímavé, autor maloval velice osobitým stylem. Na jednotlivých obrazech se tak dalo vypozorovat, že se v nich skrývají emoce spjaté s válečným obdobím i osobním životem Pavla Šmída.
Eva Černá: Zprvu na většinu z nás působily obrazy pohodovým dojmem. Autor použil mnoho jasných a veselých barev. Když jsme se ale zadívali více do hloubky, působily obrazy spíše depresivně a vyvolávaly ve mně neklid. Po prohlídce jsme dostali možnost umělecky se projevit. Každý z nás si zkusil černým uhlem nakreslit nějakou fotku, ať už šlo o osobní fotografie či ty, které jsme si mohli půjčit na místě.
Jan Kozák: Autor pomocí dobových fotografií i propagandistických textů přenesl na plátno něco, co dnešní generace poznává pouze z vyprávění. Na první pohled barevné malby nevinných dětí později odkryjí své pravé tváře, které jsou ale často rozmazány v umělcově snaze skrýt před mladými ratolestmi nástrahy socialistického režimu. Až po následném zjištění, o jaké zachycení se Šmíd ve svých olejomalbách snaží, člověk pochopí, že se nejedná jen o pouhé obrazy doby, ale až o filozofické a antropologické znázornění jeho pocitů. Výstavu by neměli navštívit pouze ti, kterých se doba více či méně dotkla, ale hlavně ti, co měli to štěstí a potýkat se s ní nemuseli.
Adéla Mátlová: Prostory galerie umožňují se na obrazy dívat s odstupem, což je podle mne ten nejlepší způsob. Malíř šikovně použil velkoformátovost a vrstvení barvy ve své tvorbě. Zobrazuje motivy lidskosti, rodiny, ale i každodenní tragédie života v období socialismu. Některé obrazy působí na první pohled velice pohodově, mají však za sebou temnější námět. Můj oblíbený obraz z výstavy je jednoznačně obraz zobrazující děvčata s věnečky, kde navzdory svátosti křesťanských obřadů hajlují a vytvářejí tím celkem bizarní scénu.
Alžběta Pilařová: Mně osobně se obrazy líbily, ale působily na mě strašně ponuře. Na první pohled byly sice i rádoby veselé, ale po zjištění příběhu oněch obrazů se na přenesla už zmíněná pochmurná nálada. Přirovnala bych to ke třetímu dílu Harryho Pottera, když se do vlaku do Bradavic dostali mozkomoři. Pak přišla na řadu tvůrčí aktivita, a to malování dle předlohy. Vybrala jsem si obrázek, který mi připadal lehký, jelikož moc malovat neumím. Snažila jsem se vše znázornit tak, jak bylo na předloze. Mé snahy byly zbytečné, tak jsem to vzala formou zábavy a musím podotknout, že mě to bavilo daleko víc.
Foto 1 až 6: Sofia Michalopulu, foto 7: Alžběta Pilařová